Tuesday, October 2, 2012

KENA TIPU JER RAKYAT MALAYSIA NIH!!!



Salam all,morning.atas desakan sahabat2 supaya gua ulas sedikit pasal belanjawan Jiby hari tu,maka gua luangkan masa untuk menulis berkenaan belanjawan..gua buat ulasan stail cikgu darjah 3 jer lah ya.. gini..

1 ] - Feda --> Najib --> beli kilang gula dari Roberk Kuok
2 ] - Tabung haji --> boleh kluarkan duit 10K dari KWSP 
3 ] - FGV saham jatuh Tabung Haji di kerah untuk topup

So gua akan blender,kisar pasal 2 perkara tu aja.
Semenjak Najib pegang Felda.. dia beli kilang gula.kemudian selepas felda ambik aleh kilang gula.. berapa kali kenaikan harga gula? x silap gua,lebih 3 kali kenaikan,masa cina roberk kuok dulu pegang elok jer harga gula maintain kan? dia maintain harga gula.. nama dia no 1 dalam senarai jutawan2 terkaya negara!!

Korang pernah dengar rungutan pasal pengusha kilang gula terpaksa tanggung kerugian pasal kos2 operasi kilang gula? ada? KALU ADA SILA BAGI BUKTI kat gua... kah kah kah.. 

Kenaikan harga gula dengan alasan menyekat penyakit KENCING MANIS ni "kencing najib jer" AUTA.. dah 3/4 kali kenaikan dgn alasan sama.. korang baca laporan hospital.. ada berkurang ka ? 
"berita hairan ~ pesakit kencing manis berkurang setelah kenaikan harga gula,Kuala lumpur.. bla bla bla..."

kah kah kah.. lawak Jiby si petualang!!!

KENA TIPU JER RAKYAT MALAYSIA NIH!!!

So menaikkan harga gula sebenarnya menambahkan keuntungan kilang gula MILIK FELDA.. itu jer formulanya.. Subsidi di kurangkan? BOLEH GUA TGK LAPORAN AUDIT BERKAITAN SUBSIDI GULA TAK? BRAPA BANYAK DUIT TU TOPUP KAT KILANG GULA? gua nak taw tu boleh? propa jer subsidi.. korang tanya INDON.. harga gula mereka murah dari kita.... ada kilang gula mereka di beri SUBSIDI? gua ckp ni sebab ramai kwan gua ni org indon bai!! x percaya?p lah cek!!! jgn dok banding ngan aeropah dah la!

Ok ~ tabung haji..kenapa tahun ni tabung haji di benarkan cilok 10K dari KWSP? kenapa tak buat lamaaaa dulu bukan sekarang? sebab jika korang cek bursa saham berkaitan FGV maka korang tentu faham.. yg hari hari topup kedalam tabung felda tu adalah tabung haji,epf dan kwsp.. mana ada kompeni lain nak topop lagi? GENTING.. yup.. gentingkan NAJIB PUNYA... gua fitnah ka? p lah cek sapa punya YAYASAN NOAH tuh!!

Bila tabung haji kurang wang.. maka wang kwsp di perah masuk dalam tabung haji.. ini rasionalnya right? semenjak kejatuhan harga saham rm4.65 tiba2 ada kenaikan dalam semingu hingga rm4.80 .. bayangkan dalam semingu.. kenaikan 0.35 sen satu unit [35sen] tu berapa bilion wang dah di labur? siapa nak dedah isue nih? bila kenaikan paras rm4.80 tiba2 berlaku penurunan.. kerja sia sia ni ibarat tambah air ke dalam baldi yg bocor!!!
bayangkan jika harga saham terus jatuh.. maka wang yang banyak dilaburkan itu MANA PERGI? hilang sia sia.. 

So budget JIBY si petualang tak lain x bukan hanya untuk memastikan felda x jatuh rugi sebab jika saham felda terus jatuh. bermakna undi BN turut jatuh!!

Sebanyak rm1.23 bilion peruntukan untuk ROSMAH.. mengapa gua kata gitu? sebab PERMATA milik rosmah turut tersenarai .. kenapa Jiby si petualang tak buat pecahan peruntukan? tahun 2011 dulu jelas rosmah dapat rm111 untuk permatanya.. apa hasil dari pendidikan PERMATA rosmah? sudahkah lahir anak tadikar gaya SUPERMAN? tak ada pun right? melaikan lahirnya kanak2 rebena yg sukakan gangnamstail adalah!!cuba desah AUDIT PERMATA ..agak2 kelu x rosmah nak jawab? JAWAB LA KALU BERANI!!!

Budget selainnya hanya lah wayang gula2 .. beli smartpone dapat rebet rm200 tu untungkan sapa kalu bukan cina2 tongkang?INDON pun boleh beli ,ya lah.. indonkan dah ada IC!!! kah kahkah!

Yang gua nampak.. harga handpone ni.. bila lancar contohnya rm1500.. 6 bulan kemudian harga sure susut banyak.. silap2 jadi rm1100 jer.. apa rasionalnya buat rebet tu ? melainkan harga yg elok2 rm1500 jadi rm1700.. pastu kononnya rebet hamjadah.. dpt la 1500!! bab2 nipu pasal harga ni GUA DAH MASAK!!

Bila masuk tahun baru.. hari2 mata kita di sumbat dgn kisah pemberian BR1M 2.0 dan org2 bujang yg dapat rm2.50 !!!kenapa bulan januari? Jiby dah membayangkan PRU13 ni maybe bulan 2 cuti sekolah..pemberian tu semua jelas nak beli undi mereka!! tempoh tu.. Najib si petualang akan bubar parliment!!

So strategy ni gua x nampak boleh CAIRkan rakyat marhaen.. tekanan sksndal scorpane dan berbagai2 salah laku Jiby si petualang tak mungkin senang di lupakan oleh rakyat..!

So jgn risau.. budget Jiby si petualang ni bukanlah ayat quran yg x boleh di sangkal.. yg x boleh di kritik.. tak sempurna pun budget yg dah 13 tahun berturut turut berhutang.. korang tgk kat paper.. semua puji2 budgt ni.. korang tak taw 10 org yg di interviw tu 5 org yg secara sinis PERLI si Jiby tuh!!!tak caya jadilah wartawan tgk!!! kah kah kah!! perbelanjaan melebihi pendapatan nih..k.. caw!!

No comments:

Post a Comment