Wednesday, November 28, 2012

Islam artinya selamat

ada orang berkata: islam yg artinya selamat, makna dari agama yg benar disi allah adalah islam dengan isi yg mengikuti petunjuk allah yaitu ayat2 allah. sy mengajak kepada semua yg mengaku beragama yg diterima di sisi allah kembalilah kepada kemurnian ayat, janganlah kita dipecah belah oleh kitab2 tandingan selain ayat-ayat allah

=======================================

jawaban "alquran al hadis m
emang ma'sum tapi pemahaman orang dari keduanya itu tidak ma'sum. Kalau Kebenaran hanya ada pada slogan "kembali pada kemurnian ayat, maka Khawarij benar dalam slogan mereka yaitu tidak ada hukum kecuali hukum allah. Tapi, buat apa slogan kalau pelaksanaannya tersesat dari perkataan.

Adakah manusia yang bisa merujuk langsungg pada Al-qur'an dan As-Sunnah??? apa maksud kemurnian ayat dan sunnah??

Sedangkan Al-Qur'an dan As-Sunnah diturunkan kepada Rasulullah s.a.w.. Lalu Rasulullah s.a.w. menyampaikan kepada para sahabat r.a . golongan awam dari kalangan para sahabat r.a. merujuk kepada para ulama' dari kalangan para sahabat r.a. setelah kewafatan Rasulullah s.a.w.. Begitu juga generasi seterusnya dengan mengambil femahaman tersebut daripada para ulama'. Begitu juga mengambil disiplin ilmu untuk berinteraksi dengan AL-Qur'an dan As-Sunnah daripada para ulama'.

maka merujuk Al-Qur'an dan As-SUnnah secara langsung, tapi tanpa pemahaman yang sahih. Akan berdampak menyalahkan ijtihad2 ulama' lain. setelah tu, mrasa diri sudah beramal dengan sunnah sedangkan orang lain beramal dengan bid'ah. Akhirnya, ukuran Sunnah dan Bid'ah merujuk kepada "pemahaman" individu tertentu sehingga dengan Pemahamannya secara peribadi membid'ahkan ijtihad para ulama' lain"
---------------------------------------------------------------------------
SEBAGAI BAHAN RENUNGAN...SEMOGA BERMANFAAT....
 

No comments:

Post a Comment