Mursi yakin Perlembagaan diperakui
Mesir kembali tenang selepas seminggu berlaku rusuhan di Kaherah.
BERLIN - Presiden Mohamed Mursi menegaskan pentadbiran Mesir berlandaskan kedaulatan undang-undang dan bukannya dipengaruhi kuasa tentera atau agama.

Beliau berkata, Parlimen baru akan dibentuk April ini dan kerajaan akan membuat keputusan untuk mengatur semula sistem Perlembagaan supaya rakyat dapat memahami dan menerima kandungannya.

“Mesir kini mencapai tadbir urus yang baik dan cekap merangka draf undang-undang. Kerajaan berhasrat menjadikan Mesir sebagai negara moden yang bukannya dikuasai tentera atau golongan ekstremis,” katanya.

Sementara itu, tempoh perintah berkurung diumumkan minggu lalu di Port Said, Ismailia dan Suez dipendekkan selepas rusuhan dapat dikawal.

Gabenor Suez, Samir Aglan berkata, di Ismailia, tempoh berkurung bermula dari 9 malam hingga 2 pagi diikuti Port Said dan Suez dari 9 malam hingga 1 pagi.

“Selepas ketua tentera memberikan amaran akan bertindak balas, kawasan itu kembali tenang dan segalanya berjalan seperti biasa,” katanya.

Minggu lalu, lebih 50 dilaporkan maut selepas bertempur dengan anggota keselamatan ketika sambutan revolusi penggulingan Hosni Mubarak di daratan Tahrir, Kaherah. - AFP