Friday, October 3, 2014

Amaran untuk demonstrasi


Penunjuk perasaan yang kebanyakannya golongan muda menuntut Ketua Eksekutif Hong Kong, Leung Chun-ying supaya meletakkan jawatan semalam sambil mengugut akan memasuki bangunan kerajaan jika dia enggan untuk berbuat demikian. 
Mereka menuntut China membenarkan demokrasi sepenuhnya di Hong Kong untuk membolehkan penduduknya bebas memilih pemimpin sendiri. 

Leung yang dilantik Beijing enggan meletak jawatan dan keadaan itu menunjukkan jurang perbezaan pendapat sejauh mana kawalan politik wajar dipegang China di Hong Kong.
Foto
Penunjuk perasaan di Manchester meniru aksi peserta perhimpunan di Hong Kong duduk sambil menunjukkan sepanduk serta suluhan lampu telefon bimbit.

Superintendan kanan polis Hong Kong Steve Hui berkata, pihaknya akan mengambil tindakan mengikut undang-undang jika penunjuk perasaan cuba memasuki bangunan kerajaan.

“Apabila terjadi keganasan atau jenayah yang mampu menggugat keselamatan awam, polis akan mengambil tindakan tegas demi memastikan keadaan kembali aman,” katanya. 

Polis antirusuhan sebelum ini menggunakan gas pemedih mata untuk menyuraikan anggota perhimpunan berkenaan dalam kekacauan paling teruk dihadapi Beijing sejak mengambil alih bekas jajahan Britain itu pada 1997. 

Sementara itu, penganjur demonstrasi, Persatuan Pelajar Hong Kong menggesa lebih ramai orang mengepung bangunan kerajaan bermula hari ini melainkan pihak berkuasa akur dengan tuntutan mereka. 

Pemimpin-pemimpin demonstrasi memberi ucapan di luar ibu pejabat kerajaan sambil mengingatkan peserta supaya bersedia menghadapi kekerasan polis termasuk gas pemedih mata. - Reuters
Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/03

No comments:

Post a Comment