Friday, October 3, 2014

Ruang untuk Belanda, Australia

Oleh Amir Abd Hamid, Suraya Roslan dan Siti A'isyah Sukaimi

Sepang: Malaysia memberi ruang kepada kerajaan Belanda dan Australia dalam membuat keputusan untuk memasuki kawasan nahas pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH17 memandangkan jumlah mangsa dari kedua-dua negara berkenaan lebih ramai belum dijumpai.
Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, ia berikutan hanya dua rakyat Malaysia yang belum dikenal pasti berbanding Belanda dan Australia. 
"Biar mereka yang membuat keputusan bila boleh masuk ke kawasan nahas memandangkan tempat itu adalah kawasan pertempuran yang boleh jejaskan pasukan keselamatan sesebuah negara. 

"Risiko itu bukan hanya akan dihadapi di kawasan nahas tetapi, perjalanan untuk ke lokasi bergolak itu," katanya pada sidang media selepas Istiadat Penerimaan Jenazah di Kompleks Bunga Raya Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini, hari ini.
Foto
SERPIHAN pesawat MH17 di lokasi terhempas. FOTO AFP

Sementara itu, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, seramai 262 mangsa MH17 sudah dikenal pasti sehingga kini.

"Seramai 27 lagi mangsa dalam proses untuk dikenal pasti, manakala sembilan lagi mangsa belum dikenal pasti.

"Hanya dua mangsa rakyat Malaysia belum dikenal pasti dan kerajaan akan meneruskan siasatan ini," katanya.

Hadir sama, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rohani Abdul Karim.

Setakat ini, tinggal dua jenazah penumpang rakyat Malaysia yang masih belum 'pulang' iaitu Shaliza Zaini Dewa dan Siti Amirah Parawira.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/03

No comments:

Post a Comment