Friday, October 3, 2014

Revolusi Payung di seluruh dunia


Menurut penganjurnya, United for Democracy: Global Solidarity with Hong Kong, 3,000 orang di London mahu menunjukkan warga bekas jajahan Britain itu bahawa mereka “tidak bersendirian.” Demonstrasi turut diadakan di 25 bandar lain di seluruh dunia termasuk New York, Manchester, Newcastle, Glasgow, Paris, Toronto, Seoul, Taipei, Sydney dan Melbourne. 
Menurut penganjur, perhimpunan juga akan diadakan di Auckland, Edinburgh, Houston, Christchurch, Hamburg, Seattle, Oslo, Montreal, Copenhagen, Stockholm, Washington dan Boston. 

Peserta perhimpunan di London dan Times Square di New York turut membawa payung kuning yang kini menjadi simbol kempen berkenaan selepas penunjuk perasaan di Hong Kong menggunakan alat itu untuk berlindung bukan saja daripada cuaca panas atau hujan, malah tembakan gas pemedih mata.
Foto
Perhimpunan turut diadakan di New York.

Perhimpunan di London berjalan secara aman dengan pesertanya melaung supaya Ketua Eksekutif Hong Kong Leung Chun-ying meletakkan jawatan selain menyanyi lagu ‘Do You Hear the People Sing’ tema Revolusi Perancis dalam muzikal Les Miserables.

Satu lagi demonstrasi turut diadakan di pusat bandar Manchester membabitkan golongan pelajar memegang sepanduk sambil menyaksikan video tunjuk perasaan di Hong Kong. 

Sementara itu, di Hong Kong penunjuk perasaan berazam akan mula bertindak lebih berani dengan memenuhi bangunan kerajaan tindakan yang dibimbangi mengakibatkan kekacauan jika Leung tidak meletakkan jawatan. - Agensi
Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/03

No comments:

Post a Comment