Wednesday, October 1, 2014

Banjir kilat landa Kajang umpama 'tsunami kecil'

KAJANG: Golongan peniaga dan orang ramai menyifatkan banjir kilat yang melanda bandar ini kelmarin sebagai 'tsunami kecil' dan menggesa pihak berkuasa tempatan menyelesaikan segera masalah perparitan di bandar itu.
Malah kejadian banjir kilat kelmarin adalah kali ketiga melanda bandar berkenaan sehingga menyebabkan kesesakan lalu lintas yang teruk dan beberapa kenderaan terperangkap.
Banjir paling teruk pernah berlaku pada akhir 2011 menyebabkan Kajang dinaiki air secara mendadak dan menyebabkan kerosakan harta benda.
Pengusaha kedai bunga, Eiean Moidin, 38, berkata, banjir kilat itu umpama tsunami dan tidak menyangka berlaku lagi di bandar Kajang sehingga menjejaskan pendapatan hariannya.
"Ia bagaikan tsunami... saya terkejut apabila air mula naik ke paras pinggang dan menyebabkan banyak barang rosak dan tidak dapat dijual," katanya.
Tinjauan BH Online hari ini pula mendapati sistem saliran yang tidak mencukupi dan tidak diurus dengan baik gagal menampung hujan lebat luar biasa kira-kira dua jam pada petang itu sehingga menyebabkan banjir kilat berkenaan.
Malah, beberapa bangunan yang terletak di kawasan rendah terutamanya di sekitar Pasar Kajang sering terjejas akibat banjir apabila Sungai Jelok tidak lagi mampu menampung kapasiti air sedia ada.
Sistem saliran yang tidak mencukupi boleh mengakibatkan air melimpah jika berlaku hujan lebat luar biasa.
Peniaga di Pasar Kajang, Rahmat Putra Ali, 36, pula meminta Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) dan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) supaya menyelesaikan segera masalah berkenaan termasuk melebarkan Sungai Jeluh dan Sungai Langat.
"Banyak projek pembangunan baharu yang dilaksanakan di kawasan ini (Kajang)... memang baik tapi ia perlu diseimbangkan dengan sistem saliran dan parit yang lebih baik. Sungai Langat juga perlu didalamkan lagi.
"MPKj perlu peka mengenai isu banjir. Sistem saliran di bandar Kajang perlu ditambah baik dan dipertingkatkan selaras dengan pembangunan yang dilaksanakan," katanya.
Kontraktor pembinaan, Shahudin Yakob, 49 turut kecewa terhadap MPKj yang masih gagal menguruskan sistem saliran di bandar berkenaan.
"Ini masuk kali ketiga Kajang dilanda banjir kilat, namun tak ada langkah penyelesaian dibuat bagi membendung isu ini.
"Sudah tiba untuk MPKj menambah baik sistem saliran sedia ada bagi mengelakkan perkara yang sama berulang," katanya.

No comments:

Post a Comment