Sunday, August 30, 2015

Cerita Bersih 4.0 ‎semalam...


WARTAWAN SINAR HARIAN
30 OGOS 2015
 Bersih 4.0
Bersih 4.0
AWAL pagi semalam di sekitar Kuala Lumpur telah kelihatan individu-individu memakai T-Shirt berwarna kuning bagi menyertai himpunan Bersih 4.0.

Kemudian pertambahan peserta terus berlaku di beberapa lokasi yang telah ditetapkan penganjur termasuk Masjid Negara, Brickfields, Pasar Seni, Menara Maybank dan di hadapan kompleks beli-belah Sogo.

Tinjauan Sinar Online di sekitar kompleks beli-belah sendiri mendapati bilangan peserta terus bertambah dan suasana menjadi gamat dengan pelbagai bunyi vuvuzela, jeritan serta wisel yang ditiup peserta.

Malah peserta juga seolah-olah mendapat sokongan daripada pemandu-pemandu yang melalui jalan sekitar kompleks beli belah itu dengan bunyi hon yang bersahut-sahutan.

Malangnya, masih ada peserta yang membawa kanak-kanak dan bayi ke lokasi perhimpunan meskipun ia melanggar Akta Perhimpunan Aman 2012.

Kemudian suasana menjadi bertambah gamat dan bising apabila ada barisan pemimpin yang naik ke belakang kenderaan disediakan untuk berucap.

Ini termasuk Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Timbalannya, Mohamed Azmin Ali yang juga Menteri Besar Selangor serta beberapa pemimpin dari Harapan Baru dan DAP.

Dalam suasana yang panas terik itu, ada peniaga yang mengambil kesempatan berniaga air dalam botol dan tin yang telah disejukkan.

Cuma, harganya berganda dan agak mahal.

Air mineral dalam botol kecil dijual RM2 sedangkan air itu hanya berharga RM1.

Manakala minuman bergas dijual RM3 hingga RM4 setin.
Sementara itu, para peserta yang beragama Islam sempat menunaikan solat Zohor di hadapan Sogo sebelum kumpulan itu bergerak ke Dataran Merdeka sekitar jam 3.15 petang.

Meskipun terdapat 'miscommunication' antara peserta dan penganjur yang membuatkan sebahagian peserta telah bergerak awal ke Dataran Merdeka, namun kelihatan mereka berjaya 'dipanggil balik' ke pangkalan mereka sebelum akhirnya bergerak kembali ke Dataran Merdeka bersama-sama.

Selepas hampir semua peserta yang berbaju kuning ini meninggalkan pekarangan Sogo, kawasan itu menjadi lengang dan kelihatan seorang pemuda yang berbaju biru segera mengambil plastik hitam dan mengutip sampah sarap yang ditinggalkan peserta Bersih tadi.

Selepas hampir sejam, kelihatan peserta dari kawasan Dataran Merdeka berpatah balik menuju ke kawasan Sogo untuk berehat, makan dan ada juga yang pulang.

Perhimpunan semalam itu terus bersambung sehingga tengah malam sebelum penganjur meminta mereka beredar dan kembali hari ini.

Tinjauan Sinar Online mendapati peserta-peserta ini tetap bersemangat sehingga jam 12 tengah malam dengan pelbagai aksi dan gelagat.

Namun ada juga tindakan-tindakan yang mencemar himpunan tersebut seperti memanjat harta benda awal di kawasan sekitar Dataran Merdeka.

Kemudian sebahagian besar peserta ini tidur di sepanjang Jalan Tunku Abdul Rahman sebelum menyambung perjuangan mereka hari ini.

No comments:

Post a Comment