Saturday, July 16, 2011

Kereta buruk jadi Bugatti Veyron



pix_middle
MIAMI: Ia kelihatan seperti Bugatti Veyron bernilai AS$1.6 juta (RM4.8 juta) - tetapi kereta sport mewah ini boleh menjadi milik anda hanya pada harga $89,000 (RM267,000).
Peminat model Super Sport itu menukar kereta Ford buruk bernilai 1,000 pound (RM5,000) miliknya kepada Bugatti Veyron - yang kini dijual pada harga RM267,000.
Foto
MODEL Ford Cougar yang diubah suai Duke.

Ketua stesen minyak, Mike Duke dari Florida menghabiskan masa sembilan bulan mengubah Ford Cougarnya kepada kereta merah hitam seperti kereta mewah itu.
Foto
BUGATTI Veyron yang dijual pada harga RM7.5 juta.

Badan kereta yang direka khas menjadikan ia sukar dibezakan dengan Bugatti Veyron yang berharga satu juta pound (RM5 juta) dan ruang dalamannya sudah diubah dan dibalut dengan kulit.
Namun enjinnya adalah enjin Ford Cougar model V6 2.5 liter, bermakna kuasa yang jauh lebih rendah berbanding enjin Bugatti Veyron yang mempunyai enjin 1,000 kuasa kuda dengan 8 liter.

Ini bermakna kelajuan 0-62 batu sejam dalam tempoh 8.2 saat dan kelajuan tertinggi 140 batu sejam - ketinggalan daripada kelajuan 253 batu sejam dalam 2.5 saat pemanduan oleh Bugatti Veyron.
Duke berkata: “Saya mahu wajah jutaan dolar tanpa bil pembaikan, insurans dan kos tinggi lain.

“Pemanduannya lancar tanpa masalah dan jika ada masalah pembaikan pun pastinya ia tidak memerlukan kos tinggi.
“Saya sangat gembira dengan hasil usaha saya dan sudah tentu lebih banyak komen daripada yang dijangkakan saya terima ketika memandu kereta itu.

“Saya mahu berhati-hati untuk tidak menggelar kereta ini Bugatti - ia Ford Cougar yang diubah suai.

“Namun, ia kelihatan lebih baik berbanding Cougar dan kerana ia bukan Veyron, ia masih cukup laju.

Duke tidak mahu mendedahkan kos pengubahsuian itu tetapi ia dijangka melebihi 20,000 pound (RM100,000) untuk kerja kerasnya selama sembilan bulan.
myMetro | Kereta buruk jadi Bugatti Veyron

No comments:

Post a Comment