Friday, July 22, 2011

Polis tayang video bersih

PENJELASAN...sebahagian gambar yang ditayangkan di Bukit Aman, semalam.
PENJELASAN...sebahagian gambar yang ditayangkan di Bukit Aman, semalam.

KUALA LUMPUR: Tohmahan beberapa pihak terutamanya individu penting yang terbabit dalam perhimpunan haram 9 Julai lalu bahawa Polis Diraja Malaysia (PDRM) menggunakan kekerasan dan keganasan ketika menyuraikan perhimpunan berkenaan ternyata tidak benar.

Ini terbukti selepas polis menyiarkan rakaman video dan gambar ketika kejadian itu di Bukit Aman, petang semalam.

Antara tohmahan yang menunjukkan jelas satu penipuan adalah dakwaan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu, mendakwa dilanggar kenderaan polis ketika ditahan pada hari kejadian, namun rakaman kamera litar tertutup mendapati dia terjatuh daripada motosikal dinaiki akibat terlanggar pembahagi jalan.

Sesi tayangan itu dikendalikan Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA), Datuk Salleh Mat Rashid serta dihadiri kira-kira 200 orang termasuk semua media dan wakil dari badan bukan kerajaan (NGO).


Salleh berkata, sesi itu dibuat bagi menjelaskan beberapa isu berkaitan perhimpunan Bersih dan rakaman ditayangkan berdasarkan empat segmen, iaitu kawalan, provokasi dan layanan terhadap tahanan; kejadian di KL Sentral serta KLCC; Mohamad Sabu dan Shuhardi Md Isa; dan akhir sekali kejadian di Hospital Tung Shing.

myMetro | Polis tayang video bersih

No comments:

Post a Comment