Wednesday, July 6, 2011

Homoseks penyakit luar biasa Barat

Dakwaan Menteri Kesihatan cetus kemarahan aktivis hak gay

NEW DELHI: Menteri Kesihatan India, Ghulam Nabi Azad, menyifatkan homoseksual sebagai satu 'penyakit' luar biasa dari Barat sekali gus mencetuskan kemarahan aktivis yang menganggap komen itu menjejaskan kempen negara itu bagi hak gay dan tentangan mereka terhadap HIV.
Komen Azad pada satu persidangan mengenai HIV/Aids kelmarin di ibu negara India itu mengingatkan semula kritikan biasa di negara konservatif itu bahawa homoseksual hasil import Barat.
“Malangnya, penyakit ini datang ke negara kita juga iaitu seorang lelaki menjalinkan hubungan seks dengan lelaki lain yang sama sekali bukan semula jadi dan tidak sepatutnya berlaku tetapi ia berlaku,” kata Azad.

Komen itu dikesali Anjali Gopalan yang mengetuai NAZ Foundation, sebuah kumpulan hak asasi yang membantu golongan positif HIV dan mengamalkan persamaan hak asasi bagi homoseksual.

Katanya, komen Azad sebagai menteri kesihatan memberi masalah dalam usaha negara itu menangani jangkitan HIV.

“Komen ini tidak membantu. Ia pasti tidak akan membantu usaha kita menentang HIV,” katanya lagi.
Secara purata 2.5 juta penduduk India mempunyai HIV menjadikan negara itu mempunyai bilangan penduduk paling tinggi menghidap virus berkenaan di Asia.
Pakar berkata, pertambahan penduduk gay di India menyukarkan usaha menentang penyakit itu.

“Jika anda tidak cuba mengukuhkan dan membangunkan masyarakat, penduduk gay akan terus menjadi bertambah,” katanya.

Pada 2009, Mahkamah Tinggi Delhi membatalkan undang-undang era penjajah – Seksyen 377 Kanun Keseksaan India – yang menyebut menjalin hubungan seks sesama jantina boleh membawa hukuman penjara sehingga 10 tahun. – AP
Berita Harian Online | Homoseks penyakit luar biasa Barat

No comments:

Post a Comment