Thursday, August 11, 2011

Kanak-kanak hidap sakit jantung rayu bantuan



PU Cheng Hong menunjukkan parut kesan pembedahan jantung di dada Claire Wong sambil diperhatikan Sebastian Ting di Miri, baru-baru ini.


MIRI 10 Ogos - Sekali pandang, Claire Wong, kanak-kanak berusia 18 bulan kelihatan sihat dan normal, namun tiada siapa yang menduga dia sebenarnya mengalami masalah jantung.
Menurut ibunya, Pu Cheng Hong, Claire disahkan menghadapi masalah kedudukan jantung tidak normal, iaitu mengarah ke kanan bukannya seperti biasa ke arah kiri.
''Pihak hospital memeriksa dan mengesahkan anak saya mengalami jantung yang tidak normal semasa dia berusia empat bulan.
''Ketika itu, dia diserang demam yang teruk sehingga jari telunjuknya bertukar warna hitam dan dirujuk ke hospital pakar di Kuala Lumpur," katanya kepada Biro Aduan dan Perkhidmatan Awam Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) di sini, kelmarin.
Cheng Hong yang tinggal di Taman Tunku memaklumkan masalah yang dihadapi anaknya itu ketika menemui Naib Presiden SUPP cawangan Piasau, Datuk Sebastian Ting dan Pengerusi Biro Aduan dan Perkhidmatan SUPP, Koh Ek Chong.
Bapa Claire, Wong Seng Chong pula tidak dapat menghadirkan diri pada pertemuan berkenaan kerana bekerja sebagai tukang masak di Teluk Intan, Perak.
Chen Hong berkata, selepas disahkan mengalami masalah jantung, Claire dirujuk ke pakar perubatan di Beijing, China dan kemudiannya menjalani pembedahan dengan kos sebanyak RM50,000 pada 9 Jun lalu.
''Claire dijangka menjalani pembedahan kali kedua di Bejing pada Oktober ini membabitkan kos RM75,000.
''Bagaimanapun, kami sekeluarga tidak mampu kerana suami saya hanya bekerja sebagai tukang masak dengan gaji yang tidak seberapa manakala saya sendiri tidak bekerja kerana menjaga Claire dan abangnya Eric," ujarnya.
Justeru, Chen Hong merayu orang ramai dan badan korporat supaya menghulurkan bantuan bagi memboleh Claire menjalani pembedahan menerusi Biro Aduan dan Perkhidmatan Awam SUPP cawangan Piasau atau menghubungi talian 085-423399 untuk maklumat lanjut.-utusan

No comments:

Post a Comment