Wednesday, August 10, 2011

MCA: Tubuh suruhanjaya bebas



PETALING JAYA 9 Ogos - Biro Pengaduan Awam (BPA) MCA Selangor menggesa kerajaan negeri pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor menubuhkan suruhanjaya bebas untuk menyiasat isu Gereja Methodist yang 'diserbu' oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Selasa lalu.
Pengerusinya, Datuk Theng Book berkata, penubuhan suruhanjaya itu amat penting kerana ia melibatkan soal keagamaan dan isu sensitif di negara ini.
"Suruhanjaya itu perlu ditubuhkan dengan bebas tanpa penglibatan ahli politik sebagai anggota panel. Ini kerana kami tidak percaya dengan siasatan dan laporan yang dilakukan sendiri oleh pihak kerajaan negeri," katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.
Turut hadir, Penasihat BPA Selangor, Datuk Lim Choon Kin; bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Kampung Tunku, Khoo Ooi Seng dan Pegawai Penyelaras DUN Kampung Tunku, Kelvin Chong.
Theng Book berkata, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim seharusnya memberikan penjelasan dan mencari jalan penyelesaian terbaik dan bukannya berdolak-dalik.
Beliau turut mencabar pemimpin DAP Selangor supaya meletak jawatan sekiranya gagal menyelesaikan masalah itu dalam masa terdekat.-utusan

No comments:

Post a Comment