Penghuni empat kampung kesal AKSB tidak layan permohonan
RANTAU PANJANG: Biarpun negara bakal menyambut ulang tahun kemerdekaan ke-54 penghujung bulan ini, namun empat kampung di Mukim Baroh Pial, di sini, masih tidak mempunyai bekalan air bersih.Penduduk di Kampung Atas Tandak, Kampung Baru (Kubur), Kampung Bendang Ikan dan Kampung Baroh Pial masih tidak menikmati bekalan air bersih dan masih mengharapkan air perigi. Adakalanya air perigi di kawasan itu keruh, berkelodak dan warnanya seperti ‘teh o’ dan hitam pekat.
Sesiapa yang melihatnya pasti tidak tergamak untuk meminumnya, tetapi itulah nasib terpaksa ditanggung kira-kira 312 keluarga membabitkan 1,520 penduduk di sini sejak sekian lama.Tinjauan Berita Harian di Kampung Baroh Pial mendapati sebahagian penduduk kampung terpaksa menggunakan alat penapis air berharga sekitar RM1,800 seunit bagi menjernihkan air untuk kegunaan harian.Penduduk, Siti Mariam Ismail, 42, berkata mereka tiada pilihan selain mengeluarkan perbelanjaan tinggi bagi menampung kos mendapatkan air lebih bersih untuk memasak, membasuh pakaian dan sebagainya.Saya membeli penapis air secara ansuran dan bukan itu saja, penapis berkenaan perlu dicuci setiap tiga hari bagi mengelakkan air menjadi hitam,” katanya yang bekerja sebagai penoreh getah.Sementara itu, Mat Hussin Kechik, 61, dari Kampung Atas Tandak pula menyifatkan masalah air di kawasan mereka sudah terlalu lama dan seperti tiada penghujungnya.Setiap rumah masih ada perigi, jika musim kemarau pandai-pandai sendirilah untuk cari sumber air,” katanya.Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) Baroh Pial, Maidin Dollah pula berkata, beliau sudah membuat bayaran deposit secara berkelompok kepada Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) pada 27 Mei tahun lalu dan sehingga kini masih belum mendapat bekalan air bersih.Saya menghantar 28 permohonan dengan bayaran deposit sebanyak RM52 setiap seorang tetapi penduduk masih lagi menggunakan air perigi sehingga kini,” katanya.Sementara itu, Eksekutif Hal Ehwal Pelanggan AKSB, Hazwan Hassan ketika dihubungi memaklumkan pihaknya akan menyiasat perkara berkenaan. -bharian
RANTAU PANJANG: Biarpun negara bakal menyambut ulang tahun kemerdekaan ke-54 penghujung bulan ini, namun empat kampung di Mukim Baroh Pial, di sini, masih tidak mempunyai bekalan air bersih.Penduduk di Kampung Atas Tandak, Kampung Baru (Kubur), Kampung Bendang Ikan dan Kampung Baroh Pial masih tidak menikmati bekalan air bersih dan masih mengharapkan air perigi. Adakalanya air perigi di kawasan itu keruh, berkelodak dan warnanya seperti ‘teh o’ dan hitam pekat.
Sesiapa yang melihatnya pasti tidak tergamak untuk meminumnya, tetapi itulah nasib terpaksa ditanggung kira-kira 312 keluarga membabitkan 1,520 penduduk di sini sejak sekian lama.Tinjauan Berita Harian di Kampung Baroh Pial mendapati sebahagian penduduk kampung terpaksa menggunakan alat penapis air berharga sekitar RM1,800 seunit bagi menjernihkan air untuk kegunaan harian.Penduduk, Siti Mariam Ismail, 42, berkata mereka tiada pilihan selain mengeluarkan perbelanjaan tinggi bagi menampung kos mendapatkan air lebih bersih untuk memasak, membasuh pakaian dan sebagainya.Saya membeli penapis air secara ansuran dan bukan itu saja, penapis berkenaan perlu dicuci setiap tiga hari bagi mengelakkan air menjadi hitam,” katanya yang bekerja sebagai penoreh getah.Sementara itu, Mat Hussin Kechik, 61, dari Kampung Atas Tandak pula menyifatkan masalah air di kawasan mereka sudah terlalu lama dan seperti tiada penghujungnya.Setiap rumah masih ada perigi, jika musim kemarau pandai-pandai sendirilah untuk cari sumber air,” katanya.Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) Baroh Pial, Maidin Dollah pula berkata, beliau sudah membuat bayaran deposit secara berkelompok kepada Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) pada 27 Mei tahun lalu dan sehingga kini masih belum mendapat bekalan air bersih.Saya menghantar 28 permohonan dengan bayaran deposit sebanyak RM52 setiap seorang tetapi penduduk masih lagi menggunakan air perigi sehingga kini,” katanya.Sementara itu, Eksekutif Hal Ehwal Pelanggan AKSB, Hazwan Hassan ketika dihubungi memaklumkan pihaknya akan menyiasat perkara berkenaan. -bharian
No comments:
Post a Comment