Wednesday, August 10, 2011

Salahkan projek mewah

CAMERON HIGHLANDS: Projek pembinaan rumah mewah kira-kira 100 meter dari lokasi tanah runtuh di Perkampungan Orang Asli Ruil, di sini, dipercayai faktor penyumbang kepada tragedi berkenaan, Ahad lalu.
Rata-rata penduduk kampung ditemui menyalahkan projek itu yang didakwa mengancam struktur bukit di kawasan berkenaan berikutan berlaku kerja mengorek dan meratakan tebing.

Difahamkan, projek perumahan itu yang bermula tahun lalu menyebabkan kawasan kampung berkenaan kerap dilanda banjir lumpur selain laluan masuk ke kampung dikotori selut tanah merah dari tapak projek.

Masalah penduduk yang berlarutan sekian lama berakhir tragedi jam 5.45 petang Ahad lalu apabila tanah runtuh terbabit menimbus tiga rumah selain meragut nyawa tujuh penduduk.

Tok Batin Sungai Ruil, Kadir a/l Asan, 32, berkata, projek perumahan itu menyebabkan laluan masuk ke kampung dipenuhi selut lumpur selain bertukar sungai setiap kali hujan lebat.

Menurutnya, keadaan laluan yang dipenuhi banjir lumpur itu mengakibatkan kenderaan ambulans yang dipanggil untuk membawa dua mangsa yang cedera dalam kejadian tanah runtuh itu gagal sampai ke kampungnya. “Ambulans sampai ke tempat kejadian jam 5.50 petang Ahad lalu, namun penduduk terpaksa membawa mangsa menggunakan alat pengusung untuk dibawa ke ambulans,” katanya.lumpur.-hmetro

No comments:

Post a Comment