Tuesday, December 25, 2012

Jadikan Taliban parti politik



Kabul: Pakistan memberi kerjasama kepada Afghanistan untuk memulihkan keamanan di negara jirannya itu dengan memujuk pergerakan Taliban menjadi parti politik.

Pembabitan Pakistan adalah penting dalam usaha Afghanistan dan Amerika Syarikat mempromosi keamanan di Afghanistan menjelang pengunduran askar NATO pada akhir 2014.
Mereka beritahu bersetuju dengan pelan kami mengubah Taliban daripada satu entiti tentera kepada entiti politik bagi membolehkannya mengambil bahagian dalam proses politik Afghanistan dan mendapat berkuasa secara aman seperti mana parti politik lain, kata pegawai Kabul.

Pandangan pegawai itu dianggap optimis kerana Pakistan sudah lama dituduh menyokong pergerakan berkenaan tetapi kini sedia menyokong usaha mencapai perdamaian yang masih di peringkat awal.

Syak wasangka di antara Afghanistan dan Pakistan sudah lama menyekat usaha menangani jalan menamatkan ancaman militan.

Pergerakan Taliban berkata, mereka diwakili pemimpin kanan dalam rundingan dengan Pakistan dan Afghanistan termasuk Shahabuddin Delawar yang berpejabat di Qatar.

Sehingga kini, pihak berkuasa Taliban dan Afghanistan tidak ada hubungan secara langsung.
Kenyataan pegawai itu berkata, Afghanistan bahawa Pakistan, yang sekian lama dituduh menyokong kumpulan pemberontak Afghanistan, kini bersedia berusaha ke arah mewujudkan penyatuan, yang masih di peringkat awal dan terdedah kepada perpecahan.

Kami amat optimis. Kami percaya mereka benar-benar ikhlas dalam perbincangan dengan kami, kata pegawai kanan kerajaan.

Pakistan sudah lama mahu menyekat pengaruh jirannya, India di Afghanistan dan dipercayai menyokong pergerakan itu dalam senyap.

Secara jujur, bagi kami, kebanyakan pihak di Pakistan sudah membuat kesimpulan bahawa masa semakin singkat.

Ini bukan lagi soal ketidakstabilan atau kurangnya keselamatan di Afghanistan tetapi juga di Pakistan, kata pegawai itu lagi.
REUTERS

No comments:

Post a Comment