Tuesday, December 25, 2012

Ucapan Hari Natal diharam

JAKARTA: Pemimpin konservatif Islam bukan saja mengharamkan orang Islam mengucapkan “Selamat Hari Krismas” kepada orang beragama Kristian, malah mereka kini mahu Presiden mereka untuk tidak mengambil bahagian dalam perayaan itu sama ada dalam acara rasmi ataupun peribadi.

Wakil dari Majlis Ulama Indonesia (MUI) mengingatkan fatwa yang melarang umat Islam memberi ucapan itu kepada mereka yang beragama Kristian dan berkata, Presiden Susilo Bambang Yudhoyono tidak perlu menghadiri sambutan hari Krismas peringkat kebangsaan yang dijadualkan pada 27 Disember ini.
Naib Pengerusi MUI, Ma’ruf Amin berkata: “Fatwa ini mengharamkan orang Islam daripada hadir di mana-mana upacara Krismas. Seorang Islam tidak perlu menghadiri mana-mana upacara keagamaan yang hanya perlu dihadiri oleh penganut Kristian.”

Ma’ruf berkata, Susilo seorang beragama Islam dan tidak patut menghadiri sambutan Krismas peringkat kebangsaan yang akan mengandungi elemen agama Kristian.


Susilo dan Naib Presiden, Boediono, juga seorang Islam, adalah antara pegawai tertinggi yang dijadualkan menghadiri perayaan itu.


Menteri Hal Ehwal Agama, Suryadharma Ali pernah bersama-sama Presiden dan Naib Presiden hadir dalam sambutan yang sama tahun lalu.

Beberapa kumpulan Islam turut berkongsi pandangan dengan MUI.

Persatuan Islam Indonesia (Persis) juga berkata, tidak sesuai untuk seorang Presiden hadir di majlis sambutan Krismas peringkat kebangsaan.

Pengerusi Persis, Maman Abdurrahman seperti yang dipetik dari laman web persatuan konservatif Islam, Hizbut Tahrir Indonesia, berkata: “Walaupun mereka adalah pemimpin negara, mereka dilarang menghadiri sambutan Krismas itu.”

Katanya, Susilo dan Boediono sepatutnya hanya menghantar pegawainya dari direktorat Kristian Protestan dan Katolik Kementerian Agama untuk menghadiri upacara itu bagi pihak mereka. - Jakarta Post

No comments:

Post a Comment